11:15 - 12:15 Skandinávské školství
Karel Rýdl
V čem tkví úspěšnost reformy vzdělávání ve Finsku?
Ve Finsku je zaveden vzdělávací systém, ve kterém jsou mladí lidé velmi dobře vzděláváni, a
kde je výkonnostní rozdíl mezi školami malý – a to všechno za rozumnou cenu a hlavně díky
lidskému úsilí.
Ve Finsku je profese učitele brána jako prestiž a mnoho dětí touží stát se učitelem. Proto
také mají Finové nejvíce konkurenceschopný vyučovací systém na celém světě.
Skoro polovina šestnáctiletých studentů se po ukončení všeobecné školy angažuje
v určitém typu speciální výuky, osobní pomoci anebo individuálním vedením.
Finské školy postrádají povinné celoplošné standardní testování, přípravu na testy a
soukromé doučování na rozdíl od USA a zbytku světa. Všechny faktory, které stojí za
úspěchem finského úspěchu, se zdají být v rozporu tomu, co je současným hitem v USA a
v ostatních zemích, kde dominuje soutěživost a orientace na výkon, odpovědnost založená na
testování, standardizaci a privatizaci (či opětovné etatizaci) vzdělávání.
I český čtenář si může udělat představu o tom, jak ploše zní klišé výpovědi našich politiků
hovořících o Finsku jako o našem vzoru, i když to myslí zřejmě dobře, bohužel ovšem jen na
základě znalosti pouhých „výstupů“, nikoliv na znalosti procesů dlouhodobé povahy, které k současné podobě finského vzdělávacího systému a jeho podpoře ve veřejnosti vedly.
Otázkou však je, zda by finský systém mohl být aplikovatelný i u nás. Prioritou by ovšem
bylo zbavit se veškerých sociálně politických a pedagogicko–psychologických předsudků a
stereotypů pocházejících ještě z dob předválečných. Nutná by byla také zásadní reforma
přípravy učitele, která by přitahovala nejlepší absolventy středních škol. Bez nich je totiž
každá dobře míněná reforma předem nerealizovatelná.