Připravujeme novou učebnici pro 9. ročník ZŠ věnovanou výuce soudobých dějin od konce první
světové války po naši současnost. Rádi bychom vám představili nejen koncept, ale i dílčí výstupy
tohoto projektu. Učebnice je více než jenom učební pomůcka, je to indikátor naší historické kultury,
ilustruje náš způsob vztahování se k minulosti. Naše učebnice je pokusem tuto minulost vykládat jako
otevřený problém, nikoli uzavřenou, k naučení připravenou odpověď. Současné učebnice dějepisu
čelí kritice jak ze strany učitelů, tak didaktiků. Jedni i druzí jim vytýkají přetíženost faktografií,
neúměrný rozsah, který nelze „odučit“, odtrženost od světa dětí. Jako bychom učebnice psali hlavně
pro dospělé, nikoli pro děti. Naše učebnice se pokouší oslovit primárně žáky. Zatímco ve většině
českých učebnic najdeme výkladové texty, čas od času „zpestřené“ nějakým ilustračním obrázkem,
naše učebnice je založena na tzv. analyticko-syntetickém modelu, v němž polovinu obsahu tvoří
prameny opatřené učebními úlohami. Učebnice vychází z konceptu badatelsky orientované výuky,
každé téma je rámováno otázkou, na niž mají žáci najít odpověď pomocí studia souboru pramenů a
výkladového textu, který tyto prameny kontextualizuje. Učebnice má představovat souhrn
soudobého historického vědění, ovšem srozumitelnou a pochopitelnou formou.